torstai 27. kesäkuuta 2013

Haastattelussa: Niko Kempas


Hustle HKIn visuaalisen ilmeen takaa löytyy mies, joka on vaikuttanut suomalaisten räppipäiden maailmankuvaan jo 1990-luvun lopusta lähtien. Monien alitajunnassa kummittelee vieläkin Mikrofonisteista tutun Hahmon rivit legendaarisella Päästä parhaasta –possebiisillä: ”Suomen hiphop-skene on yks iso jengi, välillä Nuorgamin ja Helsingin”.

Artistinimen takana on Niko Kempas, joka on tullut sittemmin tunnetuksi myös graafisesta osaamisestaan. Hänen vaikuttavaa kädenjälkeään on nähty useilla kotimaisen rytmimusiikin levynkansilla, klubeilla, t-paidoilla ja niin edelleen. Nyt hän on luonut Hustle HKI -festivaalille oman identiteetin, jota olette voineet nähdä niin netissä kuin kaduillakin.

Otimme omaa Stenk Design Co. –puljua yhtiökumppaninsa kanssa pyörittävän Kempaksen pikahaastatteluun.

Mistä graafisista töistä jengi voi tunnistaa kädenjälkesi?

Oon tehnyt suomiräpin saralla aika paljon levynkansia, julisteita, t-paitojen printtejä ja ylipäätään kaikennäköistä grafiikkaa esimerkiksi Soloselle, Pyhimykselle, Kultabassokerholle jne. Onhan noita, niin isoja kuin pieniäkin firmoja joita olen graafisella kädelläni hyväillyt (naurua). Olin vuosien ajan isoissa toimistoissa duunissa, joten siellä niitä asiakkaita/projekteja tuli ja meni. Alkuvuodesta perustettiin oma toimisto kaverin kanssa, nyt mennään tällä.

Päädyit suunnittelemaan festivaalimme ilmeen, kun Pyhimys pyysi sut mukaan erään levynkansiproggiksen tiimoilta. Mitä kaikkea näin laajan kokonaisuuden suunnittelussa pitää ottaa huomioon ja miten koko Hustle HKI –prosessi on edennyt tähän asti?
Kokonaisuuden tarkoitus on toimia kaikissa formaateissa flyereista lippiksiin ja webbibannereista isoihin lavakankaisiin. Ja tietenkin erottua. Mikrofoneja, boomboxeja, tageja sekä muita räppikliseitä saati hipsterihassuttelua haluttiin välttää. Kaikki tuli aika rennosti ilman mitään ihmeempää kikkailua.

X:ät olivat aluksi merkkaamassa vain vahvistamattomia artistikiinnityksiä, sittemmin ne vaan jäivät mukaan ilmeeseen. Vaikka Hustle HKI –ilme on tosi simppeli, niin siinä on samaan aikaan sopivasti vaihtelua jotta ihmisillä (ja myös suunnittelijalla) säilyisi mielenkiinto.



Mitä keikkoja suosittelet tsiigaamaan Hustle HKI:ssä?

Ei siellä yhtäkään keikkaa varmaan kannata missata, mutta itse odotan eniten Action Bronsonia.

Uskotko, että Hustle HKI on tullut jäädäkseen?

Kyllä. Ensi vuonna isompana ja vielä makeammalla ilmeellä. Helsingistä on pitkään puuttunut oma ns. räppifestari, vaikka yrittäjiä on ollut useampia.

Bonuskierros. Vaikutat pitkän linjan hiphop-yhtyeen, Mikrofonistien riveissä. Nousitte pinnalle Päästä parhaasta –musavideon kautta, mutta julkaisitte ensimmäisen pitkäsoittonne vasta kymmenisen vuotta myöhemmin (2011). Oletteko vielä aktiivisia?
Joo, tehtiin varmaan jonkinlainen ennätys siinä kuinka kauan meni ensimmäisestä biisistä (Kuolemattomat riimit) debyytin julkaisuun (12 vuotta). Sanaa ”aktiivinen” en kyllä käyttäisi Mikrofonistien osalla. Eiköhän kesällä pistetä uutta kamaa ulos.

Katso Stenk Design Co:n uudet sivut osoitteessa www.stenk.fi

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti